Hoe gebruik te maken van de trailerhelling
Het vergt enige vaardigheden een boot vlotjes in het water te laten of er terug uit te halen. Het basisprincipe is dat we de trailer zodanig in het water rijden dat hij ver genoeg staat zodat de boot los kan komen van het laadvlak en kan wegvaren, maar dat er toch genoeg ruimte boven het water overblijft om te handelen en wandelen. Wat dat juist betekent zal hieronder duidelijk worden. Voor wat betreft modale sportboten is het overigens perfect mogelijk om in je eentje aan de slag te gaan van A tot Z.
Wezenlijk onderdel van de operatie is de trailerhelling of slipway, het kunstwerk dat ons toelaat om de trailer in het water te rijden. De hoek van de helling, de breedte en het materiaal van het wegdek verschillen van plaats tot plaats en elke slipway heeft zo zijn eigen bijzonderheden. Bij een comfortabele helling hoort ook een steiger waar de de boot kunt meren. Wees hoffelijk bij het gebruik van de installatie en laat de wagen of trailer niet achter op de helling, want er kunnen altijd andere gebruikers opdagen. 

De verlichting
Verlichting is een kritiek punt op boottrailers omdat de aanhangwagen onvermijdelijk het water in moet. De boottrailer is dusdanig gemaakt dat je de lichtbalk makkelijk kunt verwijderen. Doe je dat niet dan lopen de lichten vol water en dat zal al snel defecten tot gevolg hebben. Sommige types van trailers zijn uitgerust met waterdichte verlischting (o.a. de nieuwe lichting Vanclaes en Pega trailers ), wat je het wegnemen van een lichtbalk elke keer bespaart. Deze luxe zal zich ook weerspiegelen op het prijskaartje. 

Voorbereiding
Vooraleer we de trailer in het water zetten nemen we de lichtbalk weg. Vervolgens rijden we tot vlakbij het water en dan wordt de boot vrijgemaakt van spanbanden en dekzeil. De winchhaak laten we echter in het boegoog zitten. We bevestigen stootwillen en een landvast vooraan en achteraan de boot waarmee het vaartuig onder controle kan worden gehouden en vastgelegd. We laten de propeller zakken tot in de vaarstand en bereiden de batterij en motor voor op de start. Nu is het zaak om netjes achteruit te rijden tot de romp van de boot zich gedeeltelijk in het water bevind. Een goede helling is dusdanig gebouwd dat de achterwielen van de auto daarbij niet in het water hoeven te staan. Het chassis en dus ook de willen van de trailer mogen gerust onder water staan, daar is de constructie op voorzien. 

Achteruit varen
Laat de auto in eerste versnelling staan en zet de handrem op, trek ook de handrem van de trailer op. Nu kan je de boot van de trailer varen. Maar vergeet niet om eerst de boeghaak los te koppelen. Die mag onder geen enkel beding gegespt zitten, ook niet met de winch in vrijloop We starten de motor van de boot, laten ‘m warmdraaien en varen dan voorzichtig achteruit, om de boot tenslotte aan de steiger te leggen met de landvasten. En ziedaar, de klus is geklaard.

Hard beton
Nog een tip voor beginners: let op bij het bewandelen van de hellingbaan vlakbij het water. Daar is vrijwel altijd een zone met algengroei die in natte toestand verschrikkelijk glad kan zijn. Dat hebben we zelf ooit aan de lijve mogen ondervinden en zo’n buiteling op kaal beton is niet meteen een aangename belevenis. Nog een Davies is om, vooraleer de trailer te parkeren , er een eitje mee te rijden zodat het binnenwerk van de wielen wordt ‘droog gezwierd’. De kogellagers zijn gevuld met marine lagervet (blauw). Dat biedt een goede bescherming, maar in feite is het altijd raadzaam om de trailer droog te zwieren nadat hij in het water is geweest. 

Terug de trailer op
De boot uit het water te halen gaan we in omgekeerde volgorde te werk. De truc is nu om de boot op de trailer te varen. Dat is dus perfect mogelijk al vergt het enige oefening. Het komt erop neer om de middenlijn van het laadvlak aan te houden want op het moment dat de boeg de trailer raakt zie je daar niets meer van. Stroming en wind kunnen een invloed hebben dus hou daar rekening mee. In ieder geval moet de boot uiteindelijk netjes met de kiel op de kielrollen staan. Heb je het idee dat de boot goed staat, laat de motor dan in de vooruit draaien zodat er voldoende stuwkracht is die de boot op de trailer houdt

Takelen met de winch
Nu klimmen we uit de boot en bevestigen we de haak van de riem van de winch in het boegoog, en spannen hem aan. De motor kan nu uitgeschakeld worden en de boot kan tenslotte verder naar voren getakeld worden tot de boeg netjes in de boegvanger staat. We kunnen de combinatie nu rustig naar boven rijden en parkeren om de boot verder in orde te maken voor het vertrek, in deze fase zijn nog correcties mogelijk mocht blijken dat de boot toch niet helemaal recht op het laadvlak staat. Met een spanriem kan je wonderen verrichten en er bijvoorbeeld voor zorgen de boot tot op de centimeter juist op de kielrollen verschuift.

Ook met de hand
Op voorwaarde dat er een geschikte steiger bij de hand is kan je de boot ook met de hand van de trailer trekken. Ga rustig te werk en maak indien mogelijk gebruik van de stroming. Van belang hier zijn voldoende lange landvasten die ervoor zorgen dat je de boot op elk moment kan bijsturen. Je kan het vaartuig met de hand ook op de trailer trekken, maar je zult dan meer moeten alleen met de winch om de boot helemaal op de trailer te trekken dan wanneer je de boot er op vaart met draaiende motor. Je zult ook verder op de trailer moeten stappen om het boegoog te kunnen bereiken met de haak van de winch (met de hand handelen is een goede manier wanneer j niet gevorderd bent met het besturen van de boot).

Trailerhelling gebruiken?
Mag u overal zomaar een trailerhelling gebruiken? Informeer u op voorhand goed als u een trailerhelling wenst te gebruiken. Sommige trailerhellingen zijn privaat eigendom, deze vereisen een toelating, kleine vergoeding of lidmaatschap van een club. Bij Jachthaven Rotterdam kunt u op afspraak terecht, de kosten voor het gebruik van de trailerhelling kunt u hier terugvinden. 

Afspraak inplannen 
Wilt u een afspraak maken om gebruik te maken van de trailerhelling, neem dan direct contact op met de havenmeester.

 

Call Now Button